Robotika az ügyfélkiszolgálásban
Robotika. Napjaink egyik varázsszava. Robotika szakkör, robot programozás, ipari robotok, robot porszívó… Egyre több hírt olvashatunk ezekről. Ugyanakkor kevés szó esik az ügyfélszolgálatos robotokról. Ez nem is csoda, hiszen Magyarországon még kevés helyen használják őket.
Szolgáltató robotika
Ha szóba kerül a robotika, legtöbben egyből az ipari robotokra gondolnak. Valóban, sok híres cég foglalkozik a fejlesztésükkel, és ők az utóbbi időben komoly eredményeket értek el. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a szolgáltató robotokról sem!
Ezek olyan, félig vagy teljesen autonóm gépezetek, melyeket szintén üzleti célból alkalmaznak, de nem ipari környezetben, termelő berendezésként. Voltaképpen ez megkülönböztetésük alapja.
Szolgáltató robotokat alkalmaznak építőiparban, mezőgazdaságban, logisztikában és – természetesen – ügyfélszolgálati területen is. Ez utóbbi cégünk szakterülete. Itt lényeges tulajdonság az ember-gép interakció megléte és minősége.
Cégünk olyan voicebotot fejlesztett ki, mely lehetővé teszi, hogy magyar nyelven beszélgethessünk a számítógéppel.
Magyarul beszélő humanoid robot
A szolgáltató robotok közé tartoznak a humanoid robotok is.
Az emberi fantázia már régen megálmodta az emberhez hasonló kinézetű és viselkedésű gépeket. Ez a sci-fi kedvelt témája, amely már a Terminátor előtt is népszerű volt.
A Robotics.org adatai szerint a humanoid robotok piaca világszinten 3,9 milliárd dollárra fog növekedni 2023-ra.
Ezeket az eszközöket viszont nem csak ügyfélszolgálatra alkalmazzák. Gyakran vetnek be ilyeneket veszélyes munkakörökben, az emberi munkaerő védelme érdekében.
Ugyanakkor jóval nagyobb ügyfélélményt lehet elérni egy emberhez hasonló robot recepcióssal.
Humanoid ügyfélszolgálatos robot
A kifejezetten ügyfélszolgálati célból épített robotok piaca is folyamatosan növekedik. 2018-ban világszinten 53%-kal több ügyfélszolgálatos robotot adtak el, mint 2017-ben.
A cégünk által fejlesztett humanoid robot képes magyarul beszélgetni az ügyfelekkel. Ezt a tulajdonságát mesterséges intelligencia segítségével éri el. A magyar nyelvet mélytanulással tökéletesített neurális háló segítségével képes értelmezni. A robot fogadja az ügyfeleket pl. egy áruházban, hotelben, kávézóban. Termékeket ajánl, gyakran ismételt kérdésekre ad választ, népszerűsíti a vállalkozás szolgáltatásait. Bevásárlóközpontban útbaigazítást ad, segít megtalálni a keresett üzletet, vagy terméket
Néhány adat…
Bankokban, repülőterekben, plázákban és a szabadidős központokban nem csak humanoid robotokat alkalmaznak ügyfélszolgálati célokra. A Tractica 2017-es előrejelzése szerint 2016 és 2022 között több mint 23000 robot áll szolgálatba ügyfélszolgálati célból. Ezek 451 millió dolláros forgalmat fognak generálni világszinten, ebben az időszakban. Ugyanakkor az előrejelzés szerint a robotok fele Ázsiában áll szolgálatba.
Természetesen Európában is szaporodnak az ügyfélszolgálatos robotok. Északi szomszédunknál a Tatra Bank kezdett Peppert alkalmazni ügyfélszolgálati célból. Pepper robot az ausztriai Parndorfban (Pándorfalu) is megtalálható, ott egy áruház alkalmazza. Magyarországon mi eddig főként rendezvényeken mutattuk be robotunkat. Időszakos jelleggel egy budapesti boltban, valamint a járványhelyzetben egy klinikán is szolgálatot teljesített.
A Tractica 2017-es kutatása még nem számolhatott a világjárvánnyal sem. Csapatunk arra számít, hogy a járvány növelni fogja a robotok iránti keresletet. Egyrészt nagyon sok ország vetett be robotokat a védekezésben. Másrészt a járvány jelentősen felgyorsította itthon is a digitalizációt, és ennek a folyamatnak része a robotika is. Úgy gondoljuk, hogy érdemes robotikával foglalkozni az ügyfélszolgálati területen is. Számos nemzetközi példa bizonyítja az ügyfélszolgálatos robotok sikerét
Úgy gondoljuk, érdemes robotikával foglalkozni ügyfélszolgálati területen is. Számos nemzetközi példa bizonyítja az ügyfélszolgálatos robotok sikerét.