Digital human – az új virtuális asszisztens
Újabb izgalmas kutatások zajlanak cégünknél, jelenleg “digital human” témában. De vajon mit is értünk a “digitalizált ember” alatt? Itthon még kevésbé ismert, és magyarul szakirodalmat is csak elvétve találunk (legalábbis a netes keresőt használva). Ez a blogbejegyzés természetesen nem egy tudományos igényességű értekezés, és nem is ezt a hiányt hivatott pótolni. Ebben ismertetjük a fogalom jelentését, és bemutatunk egy-két érdekes példát is.
A digital human jelentése
A digital human tulajdonképpen egy virtuális asszisztens. Teljesen digitalizált formában, számítógépeken működik. A virtuális karakter teljes mértékben emberi jellemzőket mutat, pislog, a szája és arcizmai is mozognak beszéd közben.
A Samsung Neon-ja épp arról lett híres, hogy karaktereit nagyon nehéz megkülönböztetni a valós emberektől. A többi avataron viszont jól látszik a mesterséges lét.
Az iparág célja, hogy olyan karaktereket tudjanak készíteni a digitális technológiák felhasználásával, melyeket lehetetlen megkülönböztetni a valós emberektől.
(A robotika célja is ugyanez, csak picit más eszközökkel, humanoid robotokkal. Ez azonban eddig még senkinek sem sikerült, az emberre legjobban hasonlító robotok ijesztőre sikeredtek).
Ezek a virtuális asszisztensek például online ügyfélszolgálatokon képesek dolgozni, növelve az ügyfélélményt és a kiszolgálás hatékonyságát. Nem fáradnak el, mindig udvariasak és segítőkészek.
Lehet őket használni szórakoztatásra vagy marketing célokra, például egy márka nagyköveteként vagy influenszerként. És természetesen még nagyon sok minden másra is, ahogy a későbbiekben látni fogjuk.
A digital human mögött is mesterséges intelligencia áll, úgy, mint a mesterséges neurális hálózatok, mélytanuló algoritmusok vagy a beszédfelismerés. Digitális ügyfélszolgálat esetén mindenképpen az a cél, hogy a digitális karakterrel emberi módon lehessen beszélgetni.
A technológia során egy bonyolult feladat a tekintet, a mimika és a szájmozgás, valamint a beszéd összehangolása. A leginkább élethű digitális karakterek – nem meglepő módon – elsőként a mozivásznon jelentek meg.
Digital Domain – virtual human a mozivásznon
A Digital Domain honk kongi tőzsdén jegyzett cég a filmipar számára fejleszt különböző interaktív tartalmi elemeket, köztük a virtuális embereket.
Digitális karaktereket már több filmben is használtak. A technológiával egy valós személy (például egy színész) digitális változatát hozhatjuk létre. Ez lehet akár fiatalabb, akár idősebb verzió, ahogy a lenti videóban is látható.
A valós személy leképezése során mintegy 25 kamerát és több ezer lámpát használnak. Ez a technológia is mesterséges intelligencia segítségével működik, mint például a mélytanulás.
Mi azonban a technológia digitális ügyfélszolgálati előnyeit vizsgáljuk.
Digital human ügyfélszolgálati célokra
Talán a leghíresebb ügyfélszolgálati példa a Samsung digital human fejlesztése. Egyik leányvállalata, az X-labs foglalkozik a NEON projekt vezetésével. 2020 elején a projekt bejelentését óriási “hype” előzte meg.
Az X-labs szerint ugyanis mesterséges embert hoztak létre, mely önálló mesterséges intelligencia entitás, és nem pusztán animáció vagy arc egy chatbothoz. Ez aztán kellőképp izgalmasnak hangzott minden fanatikus tech őrültnek.
A mesterséges embereket az idei CES-en jelentették be. Csak úgy mellékesen: a CES-t évenként rendezik meg, talán a világ egyik legnagyobb tech kiállítása, ahol a legújabb innovációkat lehet megtekinteni. Visszatérve Neonhoz: az idei CES-en hatalmas kijelzőkön keresztül lehetett interakcióba lépni velük.
Nem mindenki volt ennyire lelkes a bejelentéskor.
A The Verge több cikket is írt a témában, az első videók megjelenésétől kezdve a hivatalos bemutatóig nyomon követték a projektet. Szerintük azonban semmi rejtélyes nincs a Samsung vadiúj fejlesztésében. Tulajdonképpen ezek a mesterséges emberek csak digitális avatarok, tehát számítógépen létrehozott digitális animációk. Elismerték, hogy a projekt valóban jelentős innovációt hoz létre, de szerintük nagy kérdés, hogy vajon milyen mértékben beszélhetünk számítógép által generált karakterekről?
A kiállításon a CNET újságírói tesztelték a digitális embereket: hatalmas kijelzőkön keresztül léptek velük interakcióba. A beszélgetés kissé vontatottra sikeredett, erről videó is készült. Érdemes neked is megnézned!
Viszont nem kell ilyen könnyen letennünk a Samsung projektjéről, hiszen ez mindenképpen egy jövőbemutató, jelentős innováció.
Most nézzünk egy olyan digitális embert, aki már ténylegesen is dolgozik ügyfélszolgálatos munkakörben!
Virtuális önkéntes segít letenni a cigarettát
A WHO új munkatársának legfőbb célja, hogy ügyfeleit leszoktassa a cigarettáról és népszerűsítse az egészséges életmódot. Megnyerő mosolya és szép barna szemei csábítóak, viszont randira nehézkesen hívhatnád el.
Florence – így hívják a kisasszonyt – valójában egy mesterséges intelligencia alapú virtuális asszisztens. Egy amerikai-új-zélandi tech cég, a Soul Machines fejlesztette ki, az Amazon és a Google Cloud szolgálatásainak felhasználásával.
A cég egy másik “terméke” pedig az új-zélandi rendőrségnél állt szolgálatba. Szintén egy digitális hölgyről beszéhetünk, aki az Ella névre hallgat. Ella az új-zélandi rendőr-főkapitányság munkatársa lett. Feladata, hogy a kapitányságra érkezőket sok hasznos rendőrségi információval lássa el.
A projektről egy 2020 feburári cikkben azt írták, egyelőre még kísérleti jellegű, vizsgálják, hogy a mesterséges intelligenciával rendelkező virtuális asszisztensek mi mindenben nyújthatnak segítséget a rendőrségnek.
Ezek után nézzük, mi újság a Netlife Robotics háza táján digital human témában!
Projekt a Netlife Robotics-nál
Cégünk elkötelezett a digitális ügyfélszolgálat mellett. Legtöbben Pepper robottal kapcsolnak össze minket. Vele kezdtük pályafutásunkat, nagyon sok rendezvényen jártunk vele, és egyedülálló voicebotos rendszerünket is Pepper számára fejlesztettük ki (itt megjegyezném, hogy a szoftver bármilyen más hardvereszközzel is kompatibilis, mely tartalmaz mikrofont és hangszórót).
A digital human projekt eredetileg csak hobbiként indult, egy dániai munkatársunk kezdett el vele foglalkozni. Ő az egyetemen az ember-gép interakcióra specializálódott, és úgy döntött, hogy nem a robotot, hanem egy ilyen “virtuális emberkét” használ kutatásaihoz. Időközben aztán egyre inkább beleszerelmesedett, és már cégünknél is gőzerővel zajlik az “új faj”, azaz a digital people fejlesztése.
Érdemes a neten keresgélni a témával kapcsolatos tartalmakat, sok meglepő információt lehet még találni. Viszont, ha valakit mélyebben is érdekel a téma, esetleg szívesen belevágna egy ilyen jellegű közös projektbe, az forduljon hozzánk bizalommal!
Samsung Neon; Wall Street Journal You Tube Channel: Rise of the Digital Human;
Uneeq; Soul Machines; WHO; New Zeeland Police
The Verge: Samsung’s ‘artificial human’ project definitely looks like a digital avatar
The Verge: Neon CEO explains the tech behind his overhyped ‘artificial humans’