Autonóm robotok a hotelben!

Social share

Végre itt a nyár, az esős kezdet után már a kánikulát élvezhetjük. Ha már egyszer vakáció, akkor foglalkozzunk a vendéglátóipar és a robotika kapcsolatával. Blogbejegyzésünkben olyan neves hoteleket mutatunk be, amelyek elsők az autonóm robotok alkalmazásában. Ne feledjük! A cél nem az ember kiváltása, hanem a vendégek elégedettségének növelése.

Autonóm Pepper robot
Pepper robot épp egy szállodában teljesít szolgálatot

A Hotel 4.0 és az autonóm robotok

Korunk technológiai fejlődése, az ipar 4.0 vagy többek szerint inkább 4. ipari forradalom, a vendéglátóipar területén is komoly változásokat fog hozni. A digitalizáció, digitális transzformáció részeként itt is meg fognak jelenni a robotok. Természetesen nem kell attól félni, hogy ezek a robotok elveszik a szállodai dolgozók munkáját. Bizonyos repetitív, monoton munkakörökben felszabadítják a munkaerőt, hogy azok erejüket, tehetségüket inkább kreatívabb munkakörökben kamatoztathassák.

A robotok használatának nagy előnye igazából az ügyfélélmény és a kiszolgálás minőségének növekedése.

Sajnos hazánkban még kevés példát találunk robotok vendéglátóipari alkalmazására. Épp ezért a továbbiakban külföldi példákat fogunk bemutatni. Elsőnek nézzünk egy már ismerős robotot: Pepper kistestvérét!

Connie, avagy Nao robot a Hiltonban

Nao robot, Pepper kistestvére amolyan robotizált portásként serénykedik egy virginiai Hilton szállodában. Connie-nak az alapító után keresztelték el. A robotikai projektet a szállodalánc az IBM segítségével kezdte, céljuk, hogy a vendégek “fájó pontjait” például a hosszú sorokat, nagy várakozási időket csökkentsék a robot segítségével.

Autonóm robotok: 1. Nao
Autonóm Nao robot a Hilton Hotelben. A kép forrása: USA Today

Nao szintén tud beszélni, két lábon jár, Peppernél egyébként jóval kisebb méretű. A vendégeket hasznos tanácsokkal is ellátja, például, hogy mit érdemes megnézni a városban, hova érdemes elmenni vacsorázni, vagy épp hol szolgálják fel a legfinomabb bort.

Nao és Pepper legnagyobb előnye a kommunikáció, az ismétlődő kérdések megválaszolása. Nézzünk most egy olyan robotot, mely autonóm módon szállít különböző dolgokat a vendégeknek.

Autonóm robotkomornyik az Aloft Hotelben

A Starwood, a világ egyik legnagyobb szállodalánca volt az első, amely robotot kezdett el alkalmazni, 2014-ben. Méghozzá egy robotkomornyikot, amelyet a butler szóból Botlr névre kereszteltek. A robot sokkal kevésbé emberibb, mint Pepper. Viszont, képes arra, hogy bizonyos dolgokat (például egy üveg pezsgőt poharakkal) felvigyen a vendég szobájába. A személyzetnek nem kell ehhez mást csinálnia, mint a kért dolgokat feltennie a robotra.

Autonóm robotok 2: Botlr Robot
Botlr robot. A kép forrása: TechCrunch

Botlr számos szenzorral rendelkezik, amelyek segítségével könnyen el tud navigálni a szállodában. A hotellel és a lift vezérlőjével mobilinternet segítségével tud kommunikálni.

Botlr robotot a Savioke, egy amerikai tech cég építette. Ők számos más szállító robotot is fejlesztettek már, amelyek kifejezetten az emberek között képesek autonóm módon dolgozni. Ezt azért érdemes hangsúlyozni, mert például ipari területen az autonóm robotok többsége az emberi munkaerőtől elzártan dolgozik.

A Savioke más szállodának is fejlesztett már robotkomornyikot. Nézzük most őket!

A Crowne Plaza Hotel új kollégája nem kér borravalót

A Crowne Plaza Hotel is nagyon gyorsan felfedezte az autonóm robotokban rejlő lehetőségeket. Nem is csoda, hiszen ez a szálloda épp a Szilícium Völgyben található. Dash robot Botlr-höz hasonló komornyik. Bár a kérdésekre nem tud választ adni, képes autonóm módon szobaszervízt végezni. Dash-t is a Savioke fejlesztette.

Egyébként a fejlesztéshez a Star Wars R2-D2-ja is ihletet adott.

Még több izgalmas részlet is kiderül a fejlesztésről, ha megnézed az ABC News mellékelt videóját!

A robotkomornyikok után emlékezzünk meg Pepper robotról is! Nyilván felmerül az olvasóban a kérdés ezek után, hogy vajon Peppert is lehet-e szállodában alkalmazni. A válasz: igen. Nézzük, hogyan!

Robby Pepper, Olaszország első robot portása

Természetesen az általunk is fejlesztett és forgalmazott Pepper robot képes szállodai feladatok ellátására. A robot alapvetően francia gyártmány, a multinacionális Softbank Robotics fejlesztőknek értékesíti szerte az egész világon.

Robby Peppert az olaszországi Garda tónál alkalmazzák, németül, angolul és olaszul is képes megválaszolni a vendégek kérdéseit. A robot alkalmazásának célja, hogy csökkentsék a szállodai személyzetre nehezedő nyomást. A robot a gyakran ismételt kérdéseket válaszolja meg helyettük.

Pepperrel júliusban bemutatófilmet forgattunk arról, hogyan lehet szállodai környezetben alkalmazni. A kész film várhatóan augusztus közepétől lesz látható a Netlife Robotics közösségi oldalain. A forgatásról egy rövid werkfilmet is összeállítottunk, hiszen nem mindennapi élmény a robottal történő forgatás.


Blogbejegyzésünkben bemutattunk 4 olyan szállodát, amelyek elsők között kezdtek robotokat alkalmazni. Láthatjuk, hogy a jelenlegi ipari fejlődés, a digitális technológiák, a robotok a vendéglátást is befolyásolni fogják. Megváltoztatják a munkafolyamatokat, és jóval nagyobb hatékonyságot és ügyfélélményt eredményeznek.

Források: USA Today; Social Tables; Tech Crunch; ABC News; Denver Post