Robot asszisztens a magánegészségügy intézményeiben
Ismerkedjen meg Ön is Pepperrel! Ő egy humanoid robot asszisztens, aki mesterséges intelligencia segítségével működik. Célunk, hogy segítséget nyújtsunk kórházaknak, klinikáknak, szociális intézményeknek. Alkalmazásával csökkenthető a személyzet terhelése, és növelhető a páciensek elégedettsége is.
Pepper robot bemutatása
Pepper egy 120 centiméter magas humanoid robot, melyet a Softbank Robotics gyárt. Cégünk magyarországi viszonteladó, valamint szoftveres megoldásokat is fejlesztünk a robothoz. Egyik termékünk egy voicebot, mely segítségével magyarul lehet beszélni Pepperrel. „Ő” egy előre elkészített tudásbázis segítségével, autonóm módon válaszol. Ennek ellenére nem váltja ki az embert, nem is ez a fejlesztés célja, segítségével azonban csökkenthető a kórházi személyzet terhelése, és javítható a szolgáltatás színvonala.
A robot asszisztens előnyei
A robot a tudásbázis segítségével képes beszéd szintézisre, ennek kialakítása az ügyféllel közösen történik meg.
Újdonsága abban rejlik, hogy az általunk fejlesztett voicebot segítségével, beszéd útján tud kommunikálni a felhasználóval. Ennek köszönhetően nem kell chatbotokat vagy IVR-os rendszereket használni, melyek megölik a felhasználói élményt.
Ezt az élményt erősíti emberszerű kialakítása, itt főleg az arc kialakítására, vállak, kezek és a törzs formájára kell gondolni. Szintén humanoid jellegéhez tartozik, hogy testtartását, kézmozdulatait, fejének helyzetét is képes változtatni beépített szervomotorok segítségével. Mindezt a beszélgetés tartalmának megfelelően teszi, például igenre bólint egyet, nemre viszont megrázza a fejét. Így enged teret a metakommunikációnak, mely sokkal érthetőbbé, dinamikusabbá teszi az eszmecserét. Ugyanakkor nem lábakon jár, helyváltoztató mozgást kerekek segítségével tud végezni.
Marketing szempontból is hasznos eszköz, beépül az adott cég arculatába, demonstrálva az innovációra, fejlődésre való készséget. Olyan meghökkentő hatást vált ki a felhasználóból, melyet partnereink csak úgy hívnak, „aha-élmény”.
Egészségügyi és szociális területen kiemelten fontos tulajdonság az, hogy a robot képes az érzelmek interpretálására is.
Robotika és érzelmek?
A kórházi kiszolgálás egyik elengedhetetlen eleme az empátia és az együttérzés. Vajon egy robot képes lehet erre?
Pepper esetében a válasz egyértelműen igen. Ő a világ első „érzelmes” robotja, kamerákkal, szenzorokkal rendelkezik, így képes érzékelni a páciens reakcióit. Továbbá tud szemkontaktust tartani, hiszen arcfelismerő és arckövető funkcióval rendelkezik. Ezen tulajdonságai, valamint emberi kinézete lehetővé teszi az érzelmi kötődést.
Ennek köszönhetően már nem csak klinikákon, hanem idősek otthonában is használják a robot asszisztenst, ezzel megkönnyítve az ápolók munkáját.
De vajon hogyan viszonyul az idősebb korosztály a robotokhoz?
A társalkodó robotokkal kapcsolatosan több kutatás is publikálásra került. Nemrégiben a jénai Friedrich Schiller Egyetem pszichológusai publikáltak egy tanulmányt a Computers in Human Behaviour című folyóiratban. A vizsgálat során a résztvevőket fele-fele arányban két csoportba osztották. Az egyikbe kerültek a 20 év körüliek, a másikba 70 év körüliek.
A vizsgálat során megkérték a résztvevőket, hogy értékeljék, inkább barátságosnak, vagy inkább ijesztőnek találják a bemutatott robotokat. Meglepő eredményt kaptak, a 70 év körüliek sokkal nyitottabbak voltak a robotok felé, mint 20 éves társaik. A kísérletet Prof. Stefan Schweinberger vezette.
Schweinberger professzor kísérletén túl egyre több kutatás lát napvilágot a robotok és emberek interakciójával kapcsolatosan. A tudományos világ nagy érdeklődéssel fogadta Peppert.
A MedicalOnline nemrég a Pharos nevű robotról írt, melyet spanyol egyetemeken fejlesztettek kifejezetten idősek ellátására. A cikkben cégünk fejlesztései is említésre kerülnek, hiszen Pharost Pepper mintájára építették. Itt olvasható el (K. M. cikke a medicalonline.hu-n jelent meg, 2018. 11. 05.).
De vajon milyen munkakörben alkalmazhatja egy kórház?
Recepciós robot asszisztens
Nemzetközi példákat látva azt mondhatjuk, a lehetőségeknek csak a képzelet szab határt. Mi főként ügyfélszolgálatok, ügyfélpontok számára fejlesztünk. A klinikákon, otthonokban ez kiegészül a terápiás foglalkozásokkal is.
Képes adatrögzítésre, adminisztratív feladatok ellátására is. A robot a gyakran felmerülő rutin kérdések megválaszolását képes automatizálni. Ezen a területen sokkal hatékonyabb, mint egy ember. Ha egy nap ezerszer megkérdezik ugyanazt a kérdést, azt ugyanolyan lelkesedéssel válaszolja meg. Nem veszíti el a hidegvérét, nem sértődik meg, nem fárad el.
Ennek köszönhetően a pácienseket lelkesedéssel fogadja. Sokakat megnyugtat, ha a problémájukat nem kell rögtön egy emberrel megosztani. A robot sokkal diszkrétebb benyomást kelt a betegekben.
A fejlesztés célja, hogy a túlterhelt az ápolónők vagy orvosok munkáját segítse. Ez egy hasznos segítség a mindennapokban, akár csak a telefon vagy a számítógép.
Külföldi példákat szép számmal tudunk sorolni a robot kórházi alkalmazásával kapcsolatosan.
- AZ Damian belga kórházban Pepper robot az éjjel-nappali recepciós (Forrás: Medical Online)
- Wuhani okoskórházban teljes mértékben robotok kezelik a koronavírusban szenvedőket (Forrás: CNet.com)
- Kanadában a Humer River Hospital kezdte el használni Pepper robotot (Forrás: Hospital News)
Kiknek ajánljuk?
Napjaink legnagyobb üzleti kihívása a digitális transzformáció. Mindezt olyan formában kell végrehajtani, hogy az új megoldások egyben nagyobb felhasználói élményt is eredményezzenek.
A digitális fejlesztések csúcsát a mesterséges intelligencia segítségével működő voicebotok jelentik. Használatukkal egyszerűen, gyorsan, a hangunk segítségével tudunk kommunikálni a gépekkel.
Pepper és a voicebot integrációjával egy olyan robot asszisztenst fejlesztettünk, melynek használatával nagyobb hatékonyság és versenyelőny is elérhető, az egészségügyi szereplők számára is. Ők mindemellett terápiás célokra is használhatják a robotot, ahogy azt már számos nemzetközi példa is bizonyítja.
Pepper egy modern, digitális megoldás magán kórházaknak, klinikáknak, idősek otthonának és sok más szociális intézménynek.