fbpx

Kiskereskedelem a jövőben

Social share

Évszázadokkal ezelőtt, a régi kereskedők szokása volt elutazni távoli városokba, hogy ottani versenytársaik üzletét megfigyeljék. Kíváncsiak voltak, hogy mások milyen új üzleti gyakorlatot, technológiákat, áruválasztékot használnak. Ebben a blogban mi nem távoli helyekre, hanem a jövőbe utazunk el! Cél, hogy megismerjünk néhány innovációt, melyek jelentősen befolyásolni fogják a kiskereskedelem jövőjét.

Future Store: bolti kiskereskedelem a jövőben

A kiskereskedelem gyorsan és dinamikusan változik, nem csak a e-kereskedelem és más online megoldások miatt. A boltok mérete, áruválasztéka is jelentősen változott az utóbbi 50 év folyamán.

Egy ideig az áruházak alapterületei egyre csak növekedtek, egyre szélesebb kínálat mellett. Napjainkra már ismét csökkenek az alapterületek, a nagyobb áruházak pedig igyekeznek bérlőket találni kihasználatlan helyiségeikhez.

Ebben a blogban a fizikai boltok által alkalmazott, átütő jellegű, diszruptív technológiákra fogunk koncentrálni. Természetesen ez nem egy futurisztikus regény, ezek a megoldások már léteznek, de még nem terjedtek el széles körben.

Izzítsuk be időgépünket!

Képzeljük el, hogy képesek vagyunk a jövőbe, 2025-be utazni (ez a nem túl távoli jövő).

Ahogy kilépünk az időgépből, egy rendkívül forgalmas városközpontban találjuk magunkat.

Természetesen, továbbra is használnak okostelefont. 📱

Ez egy fontos része lesz a vásárlásnak. Ahogy az utcán sétálunk, hirtelen értesítést kapunk egy üzlettől. Hogyan lehetséges ez?

A dolog hátterében egy vezeték nélküli kütyü, a beacon áll. Egyszerűen falra szerelhető, folyamatosan rádióhullámokat bocsát ki. A telefon ennek azonosítóját elküldi egy felhőben található szerverre. A szerver kezd el nekünk értesítéseket küldeni, melyek személyre szabott, vagy különleges ajánlatokkal próbálnak becsábítani bennünket.

Jelen esetben legyen a következő az értesítés: “50% kedvezmény a tavalyi év legjobb boraira!” 🍷

Még szép, hogy ezt a boltot látnunk kell!

Belépés a jövő borszaküzletébe

Rögtön a bejáratnál egy robot köszönt bennünket.

“Üdvözletem! Pepper vagyok! Mielőtt megkezded a vásárlást, kérlek igazold, hogy már elmúltál 18 éves. Mutasd meg kérlek elektronikus személyi igazolványodat!”

Mesterséges intelligencia segítségével működő humanoid robot integet a képen. A mellkasán tablet van elhelyezve.
“Üdvözletem! Pepper vagyok!”

A robot arcán két kamera található. Megmutatjuk az igazolvány mindkét oldalát, majd felméri arcunkat. Az arcfelismerő technológia segítségével képes összevetni minket igazolványképünkkel.

“Nagyon örülök, hogy minket választottatok! Kérlek, töltsétek le alkalmazásunkat is!”

Fizetni ugyanis az applikáció segítségével lehet. Készítünk a bolthoz egy számlát, és nincs többé sorban állás és pénztárnál fizetés.

A másik lehetőségünk, hogy a roboton elhelyezett pénztár terminált használjuk. Természetesen már csak kártyával tudunk fizetni, nincs többé készpénz.

Ez a Pepper nevű humanoid robot 120 cm magas, képes beszélni, gesztikulálni és még vicceket is tud! Persze meglehetősen fárasztóakat:

– Mit mond a robot, ha jóllakott? Megtelt a merevlemezem!

Egyvalaki nagyon fog nevetni, méghozzá a robot!

,,Nem szeretem a robotvicceket!”

A robot gyártója a Softbank Robotics, szoftvereit pedig cégünk, a Netlife Robotics fejleszti. Vannak más Pepper fejlesztők is, mint például a németországi Entrance Robotics.

A robot táncolni, szaxofonozni is tud és több nyelven is beszél.

Vajon hogyan képes minderre?

Gyenge Mesterséges Intelligencia és a kiskereskedelem

Bár a robot rendkívül látványos, tudásának szintje egyelőre a gyenge mesterséges intelligencia szintjén van. Bizonyos feladatokat képes ellátni, ezek ismétlődőek, rutin jellegűek, jól definiálhatóak. A robot még nem okosabb az embernél.

Mögötte olyan technológiák állnak, mint például a természetes nyelvfeldolgozás, vagy NLP. Ez bonyolult tudomány, a nyelvtani szabályok és legfőképp a kivételek miatt.

A robot rendelkezik a gépi látás, mélytanulás és arcfelismerés képességével is.

A kiskereskedelem legfőbb haszna az, hogy ezek a rendszerek képesek összegyűjteni és kezelni hatalmas adatmennyiségeket. És akié az adat, azé a szolgáltatási képesség (Szabados Levente után szabadon).

Ráadásul ezek a rendszerek még nagyobb élménnyé teszik a vásárlást. Személyre szabott ajánlatokat kínálnak, gyors, biztonságos és érintésmentes módon.

Vásárlás a jövő üzletében

A jövő üzletében, ahogy már említettem, nem szükséges a kasszánál fizetni, egyszerűen csak távozhatunk a termékkel a kezünkben. A mélytanulás, gépi látás és sensor fusion technológiák segítségével ugyanis le lehet követni, hogy milyen terméket emelünk el vagy teszünk vissza a polcra. A számlát pedig automatikusan elküldik felhasználói fiókunkba.

Borszaküzletben lévén megeshet, bizonytalanok vagyunk, melyik bort is válasszuk. Ebben az estben két lehetőségünk van. Egyrészt segítséget kérhetünk a humanoid robot-sommelier-től, vagy egy emberi kollégájától.

A robotika ugyanis nem fogja elvenni az emberek munkáját. Jelentősen megváltoztatja azt, a monoton rutinfeladatokat át is veszi tőlünk, viszont kreatív munkaerőre szükség lesz. Így például emberi borszakértőkre, akik személyes tapasztalataikat, személyes ízlésüket is megoszthatják a vásárlóval.

Miután kiválasztottuk a terméket, választhatjuk azt is, hogy a robotnál lévő bankkártyaterminálnál fizetünk, vagy egyszerűen (az app használatával) távozunk az üzletből.

Összefoglalva: a bolti kiskereskedelem technológiái

Utazásunk ezzel a végéhez ért. Felfedezhetnénk ugyan a jövő okosvárosát is, önvezető járművekkel és robotrendőrekkel együtt, de az már egy másik téma.

Ebben a blogban megismerhettük a jövőbeni kiskereskedelem által hasznosított technológiákat, mint a beacon, humanoid robotok és az automata bolti kiszolgálás. Megtudhattuk, hogy a mesterséges intelligencia nem csak a nagy adatmennyiségeket képes jól kezelni, hanem növeli az ügyfélélményt is.

Emberi munkaerővel is találkozhattunk az üzletben, hiszen a mesterséges intelligencia és robotika nem veszi el az emberek munkáját, bár jelentősen megváltoztatja azt.



Források és további olvasmányok

Beacons: Lifelong Learners

Iparági kutatások: retailresearch.org

Amazon Go